×
اطلاعات بیشتر باشه، مرسی برای ارائه بهترین تجربه کاربری به شما، ما از کوکی ها استفاده میکنیم

gegli

همای سعادت

بیایم در حریم الهی حرمت شکنی نکنیم

× عشق یعنی خداشناسی خود شناسی حق شناسی از وفاپاکی و صدق و صفا language=java src=http://ir2khali.persiangig.com/java/motarjem36zaban/ div style=display:none;a href=http://www.hoob.ir حرم فلش - کد وبلاگ ثانیه شمار فلش/a/divembed src=http://noorani.persiangig.com/shomar-gheybat1.swf width=150 height=250 type=application/x-shockwave-flash wmode=transparent
×

آدرس وبلاگ من

gool.goohardasht.com

آدرس صفحه گوهردشت من

goohardasht.com/dost1

?????? ???? ?????? ???? ????? ????? ??? ????

با وجود ضمانت خدا نگرانی چرا ؟

 
قال الله تعالى فى کتابه : وَمَا مِن دَآبَّةٍ فِی الأَرْضِ إِلاَّ عَلَى اللّهِ رِزْقُهَا وَیَعْلَمُ مُسْتَقَرَّهَا وَمُسْتَوْدَعَهَا کلٌّ فِی کتَابٍ مُّبِینٍ 1 ؛ هیچ جنبنده ای در روی زمین نیست ، جز آنکه روزی او بر عهده خداست ،، وموضع و مکانش را می داند ، زیرا همه در کتاب مبین آمده است.



تزلزل و دلهره یا مرض روحى :

اضطراب و نگرانى ، یکى از امراض روحى و بیمارى هاى روانى است و آثار زشت و نتایج سوئى در بردارد و در اعمال و کردار انسان فوق العاده اثر مى گذارد و اگر از حد معمول و متعارف بیشتر گردد، حیات و زندگانى دنیا را بر آدمى تنگ و ناگوار مى سازد و اى بسا عمر انسان را قطع نموده و به دیار عدم و نیستى مى فرستد.



نگرانى مردم اغلب از جهت روزى است :

هنگامى که از سبب و انگیزه آن تفحص و جستجو مى کنیم ، آگاه مى شویم که اکثر نگرانى و ناراحتى مردم و اختلال و تشویش افکار بشر، از جهت تأمین معاش خود و خانواده و چگونگى کسب و تحصیل رزق و روزى و کیفیّت دلگرمى و خاطرجمعى از ناحیه روزى مى باشد. و لذا پیغمبر اکرم (صلى الله علیه و آله و سلم ) فرمود: انسان وقتى که خوراک خود را به دست آورد، آن موقع نفسش ثابت و استوار مى گردد. 2

و مضمون همین حدیث را امام باقر (علیه السلام ) از سلمان محمدى نیز نقل کرده و فرموده است که آن جناب گفت : بى شک اگر انسان طعام و غذا نداشته باشد (که نفس بر آن تکیه و اتکاء کند) هر آینه صاحب خود را به تزلزل و دلهره وامى دارد و او را به اندیشه هاى پریشان و ناراحت کننده دچار و گرفتار مى سازد و هنگامى که معیشت خویش را یافته و به دست آورد، آن وقت نفس و روانش قرار و آرام مى گیرد.3

و باز براى همین جهت حضرت رضا (علیه السلام ) مى فرمود: انسان زمانى که طعام و قوت یک سال خود را تهیه و آماده ساخت و آن را وارد خانه خود نمود، پشتش سبک شده و راحت مى گردد و مى فرمود: رسم و روش امام باقر و امام صادق (علیه السلام ) این بود: مادامى که غذا و خوراک یک سالشان را تأمین نمى کردند، ملک و زمین و مستغلات نمى خریدند. 4

گروهى از مردم در این جهان هستند که جز از کسب معاش ، اندوهى ندارند و همه غم و همشان ، به دست آوردن روزى خودشان مى باشد و شب و روز مغزشان را در پیرامون همین موضوع به کار انداخته و در اطراف و جوانب و چگونگى آن به فعالیت وامى دارند و عمر عزیز و گرانمایه خودشان را در این راه صرف مى نمایند.

از این جهت هنگامى که عایدات و درآمدشان کم شده و یا به کلى قطع مى شود، فوق العاده مضطرب و ناراحت گشته و تکان مى خورند و براى جبران آشفتگى و بى قرارى و برطرف ساختن تزلزل و دلهره خودشان ، با عناوین مختلف ؛ داد و بیداد کرده و سر و صدا راه مى اندازند و به کارهایى اقدام مى کنند و اعمالى را به وجود مى آورند که پس از کوشش و جدیت بسیار در مدت طولانى نمى توانند خطا و اشتباهات خویش را جبران نمایند.
راجع به علم لایتناهى و بى پایان و دانش بى کران خود مى فرماید: حالات همه موجودات و سرنوشت تمام جانداران جهان هستى و عالم کون جلوتر از عالم اصلاب تا آخرین و واپسین منزل آنها و همه تغییرات و دگرگونى هاى آنها (که در این منازل از ابتدا تا انتها و از آغاز تا سرانجام آن صورت گرفته است ) بر او مخفى و پنهان نبوده و همه اش به طور تفصیل در نزد خدا هویدا و آشکار است

آرامش قلب ، علاج واقعى اضطراب ها :

یگانه راه نجات و طریق علاج از این نوع آشفتگى و آزردگى ؛ یقین و اطمینان مى باشد. اگر انسان جزم و قطع داشته باشد که روزى او (هر چند زنده و در قید حیات است ) به او خواهد رسید، هیچ گونه فکر و خیال خویشتن را متزلزل نساخته و خواب هاى آشفته و پریشان نمى بیند و از خود بى تابى و بى آرامى نشان نمى دهد.



خداوند به چه وسیله آرامش به دل ها مى بخشد؟

پروردگار عالمیان ، براى زوال این گونه اندیشه هاى ناراحت کننده و از بین بردن بى قرارى و پریشان خیالى و آرام ساختن قلب بشر و تسکین دل او، در آیات بسیار از سوره هاى مختلف 5 قرآن کریم ، با مضامین گوناگون ضامن رزق و متکفل روزى انسان شده و در این زمینه به آنان وعده و نوید داده است مثل آیه ای که در اول بحث ذکر کردیم خداوند عزوجل در این آیه مبارکه به دو صفت از اوصاف خود اشاره نموده است : یکى قدرت و دیگرى علم .

قدرت خدا: طبق این آیه شریفه و آیات دیگر، پروردگار عالمیان ؛ به روزى همه خلایق و حیوانات دریایى ، خشکى ، هوایى ، قوى و ضعیف حتى جاندارانى که با چشم معمول و متعارف قابل رؤ یت و دیدن نمى باشند، ضامن و متکفل شده است و از این جهت در هر حال رزق و روزیشان را داده و خواهد داد.

علم خدا: اما راجع به علم لایتناهى و بى پایان و دانش بى کران خود مى فرماید: حالات همه موجودات و سرنوشت تمام جانداران جهان هستى و عالم کون جلوتر از عالم اصلاب تا آخرین و واپسین منزل آنها و همه تغییرات و دگرگونى هاى آنها (که در این منازل از ابتدا تا انتها و از آغاز تا سرانجام آن صورت گرفته است ) بر او مخفى و پنهان نبوده و همه اش به طور تفصیل در نزد خدا هویدا و آشکار است .6



با این همه نویدها، اندیشه ناروا چرا؟

پس اى فرزند آدم ابوالبشر! با این علم و قدرت که آفریننده خلایق دارد و در کتاب هاى آسمانى وعده و نوید روزى تان را داده و به وسیله پیامبران گرامى و سفراى عزیز خود به شما بندگانش رسانیده و قطعا هم مى دانیم که خلف وعده در دستگاه الهى امکان ندارد و حتما به آن وعده اى که داده است عمل خواهد کرد؛ در این صورت هیچ گونه جاى نگرانى و اضطراب باقى نمانده و نباید انسان غم و غصه روزى خویشتن را بخورد. بلکه سزاوار و شایسته مرد خداپرست و مؤمن نیست که در پیرامون رزق و روزى خود تفکر ناروا و اندیشه سوء نسبت به رزاق على الاطلاق بنماید تا انواع و اقسام ناراحتى و دلهره براى خویش فراهم سازد.



چیزى که دانستن آن لازم و ضرورى است این است که :

کسى خیال و گمان نکند که مراد و مقصود از این وعده و نوید، این است که خداوند روزى هر جنبنده و ذى روحى را "بدون زحمت و مشقت" به آن خواهد رسانید زیرا این گونه تربیت ، مفاسد فراوان و زیان هاى بسیارى در بردارد (که فعلا درصدد بیان آن نیستیم ) و از این جهت اراده و مشیت پروردگار عالمیان بر آن تعلق نگرفته است بلکه منظور این است که پروردگار عالمیان ، آلات کسب و ابزار تحصیل روزى را نسبت به فراخور حال هر حیوانى به او عنایت و مرحمت کرده و به این وسیله آنها را غنى و بى نیاز ساخته است و به واسطه همان اسباب و وسایل باید روزیشان را تهیه و آماده نموده و خودشان را از رنج گرسنگى و تشنگى نجات دهند.

مثلا خداوند به یک عده از حیوانات (مانند: شیر، پلنگ ، یوزپلنگ ، ببر و...) قوه بدنى و نیروى جسمى عطا فرموده است و آنها به وسیله همان قدرت و توانایى جسمى و جسدى روزیشان را به دست مى آورند.

خلاصه اینکه هیچ جنبنده ای در دستگاه آفرینش نیست مگر اینکه روزیش مقدر شده و وسیله رسیدن به آن را به فراخور حال خداوند متعال در اختیارش گذاشته است .


-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=

1- سوره هود ، آیه 6.

2- کافى ، ج 5، ص 89، حدیث 2؛ قال رسول الله (صلى الله علیه و آله و سلم ): ان النفس اذا احرزت قوتها استقرت .

3- کافى ، ج 5، ص 89، حدیث 3؛ ان النفس قد تلثات على صاحبها اذا لم یکن لها من العیش ما تعتمد علیه فاذا هى اءحرزت معیشتها اطماءنت .

4- کافى ، ج 5، ص 89، حدیث 1؛ یقول الامام رضا (علیه السلام ): ان الانسان اذا اءدخل طعام سنته خف ظهره و استراح و کان ابوجعفر و ابوعبدالله (علیهما السلام ) لا یشتریان عقده حتى یحرز اطعام سنتهما. مخفى نماند این گونه روایات با اخبار توکل هیچ گونه تصادم نداشته و منافاتى ندارند. انشاءالله در موقع مناسب توضیح داده خواهد شد.

5- المعجم المفهرس ، ماده رزق و بحار، ج 5، ص 143.

6- خداوند متعال در این آیه شریفه و همچنین آیات دیگر، به جهات عدیده و نکات بسیارى تفصیل را به کتاب و لوح محفوظ نسبت داده است و همه آنها را دانشمندان عالیقدر اسلام و مفسران والا مقام در کتب تفسیر به طور اکمل بیان نموده و داد سخن را داده اند.

سه شنبه 21 تیر 1390 - 10:27:04 AM

ورود مرا به خاطر بسپار
عضویت در گوهردشت
رمز عبورم را فراموش کردم

آخرین مطالب


شب آرزوها لیله الرغائب


داستان دستان بهشتی


داستان زندگی دختر فراری


گلواژه های نـــــاب و پرمعنای زندگی


تشنه امام زمان بشو تا خواب امام زمان ببینی!


ناامید شدن آسان است ولی...


فاسقي که در شب عروسي اش عاقبت به خير شد


به نام عشق


خداحافظ همگی دوستانو بزرگوارن خوبم


بیایدی مثل گلها


نمایش سایر مطالب قبلی
آمار وبلاگ

731435 بازدید

106 بازدید امروز

149 بازدید دیروز

1099 بازدید یک هفته گذشته

Powered by Gegli Social Network (Gohardasht.com)

آخرين وبلاگهاي بروز شده

Rss Feed

Advertisements